Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
31-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie
fot. Phil Richards from London (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 2.0
Spółka zależna państwowego przewoźnika kolejowo-autobusowego MÁV Személyszállítási, powstałego niedawno w wyniku fuzji MÁV-START i Volánbusz, ogłosiła przetarg na dostawę 54 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy obsłużą budapesztańską kolej aglomeracyjną Budapesti Helyiérdekű Vasút, znaną po prostu jako HÉV.

Jednym z integralnych elementów systemu transportowego aglomeracji budapesztańskiej jest sieć pociągów podmiejskich Budapesti Helyiérdekű Vasút, znanych powszechnie jako HÉV. Obecnie składa się na nią pięć linii komunikacyjnych, w tym trzy całkowicie niezależne (H5, H6 i H7) oraz dwie korzystające ze wspólnego odcinka na dużej części przebiegu (H8 i H9). Historia HÉV sięga XIX wieku, kiedy to w 1887 roku uruchomiono pierwszy fragment dzisiejszej linii H6. Cała sieć kolejowa w ramach systemu HÉV liczy dziś łącznie 97 kilometrów długości i 69 przystanków. Funkcję operatora pełni natomiast spółka MÁV-HÉV, należąca do MÁV Személyszállítási, czyli węgierskiego państwowego przewoźnika kolejowo-autobusowego, który powstał niedawno za sprawą fuzji kolejowego przewoźnika pasażerskiego MÁV-START z autobusowym gigantem Volánbusz.

Warto dodać, że wszystkie linie komunikacyjne w ramach HÉV w Budapeszcie kończą bieg na dworcach czołowych. System HÉV wyróżnia także bardzo wiekowy (choć jednocześnie wysoce niezawodny) park taborowy, na który składają się wyłącznie trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne. Najstarsze pociągi serii MIX/A zostały wyprodukowane na Węgrzech w latach 1963-1966 – ostatnie pojazdy tego typu wciąż pozostają w służbie. Flota MÁV-HÉV opiera się jednak na nowszych pociągach, wyprodukowanych w Niemczech Wschodnich. To pojazdy serii MX oraz MX/A, produkowane odpowiednio w 1971 roku oraz w latach 1975-1983 (część tych ostatnich została w późniejszym czasie  zmodernizowana na Węgrzech do typu MX/AK).

Nie jest więc szczególnie odkrywczym stwierdzenie, że kolej aglomeracyjna HÉV stawała się coraz bardziej anachroniczna, niedostosowana do współczesnych standardów. Ogłoszenie długo oczekiwanego przetargu na zakup nowych pojazdów przeznaczonych do obsługi systemu HÉV nastąpiło dopiero pod koniec października 2025 roku. Co więcej, mówimy tu o naprawdę dużej inwestycji, w efekcie której wymienionych zostanie większość pojazdów. Na dostawę pierwszych nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach kontraktu będziemy musieli jednak trochę poczekać. MÁV-HÉV chce odebrać pierwszych 18 sztuk spośród 54 pojazdów do 2029 roku. Zakup pierwszej transzy ma być współfinansowany ze środków unijnych – dodajmy, że z tej puli, w ramach której nie wstrzymano wypłat dla Węgier.

Wykonawca, który wygra przetarg, będzie musiał wyprodukować pojazdy “szyte na miarę” – na sieci kolejowej HÉV występuje bardzo nietypowy system zasilania 1,1 kV DC. Każdy z pojazdów będzie mógł przewieźć jednorazowo co najmniej 650 pasażerów, co oznacza niemałą poprawę względem obecnie eksploatowanych pociągów. Długość każdej z nowych jednostek elektrycznych nie będzie mogła przekroczyć 110 metrów. Udział niskiej podłogi będzie musiał wynieść nie mniej niż 66%. Oprócz dostawy pojazdów zamówienie obejmie także pakiet startowy, części zamienne, szkolenie personelu (w szczególności maszynistów). Oferty w przetargu będzie można składać do 12 grudnia bieżącego roku. Warto dodać, że w ostatnich latach spółka MÁV-HÉV podejmowała już próby wymiany taboru, które jednak kończyły się niepowodzeniem.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Zobacz również:

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij